Barkarby 2000

Start modellflyg Uppåt

Rapport från skaladagarna på Barkarby den 10 juni 2000 (lördag).

    Foto och text: Magnus Hedlund

Med en vind snett in mot banan var det lite besvärligt att starta och landa för de deltagare som letat sig till Barkarby denna fina junidag. Solen sken från en nästan klarblå himmel, men det var många flygplan som stannade kvar på backen i väntan på en lugnare, alternativt vridande, vind. Trots vinden syntes både jetdrivna, och eldrivna modeller i luften förutom de "vanliga" metanoldrivna flygplanen.
Thomas Leijon skötte informationen till publiken på ett föredömligt sätt och han sågs då och då gå ut på jakt efter flygare när det blev lite lugnt i luftrummet.
Mycket imponerande var Martin Lagerstedt's uppvisning med sina elflygplan. Först flög han ett större konstflygningsplan där prestanda inte låg långt ifrån de med förbränningsmotorer. Det är lite ovanligt att inte höra motorljudet när planet passerar. Martins flygning med en liten racer försedd med en 400-motor visade att en enkel motor kan ge både fart och lång flygtid.

Flightline.jpg (37746 byte)Längs flightline ses flera jetkärror uppställda.

Start.jpg (42639 byte)Johan Nauwelaertz i starttagen.

Starfighter.jpg (44949 byte)Lars Palm's F104 Starfighter

Spectre.jpg (61979 byte)En modifierad Spectre för jetmotor.

Längs flightline stod den ena moderna jetkärran efter den andra uppradade. En del fläktförsedda, andra med riktig jetmotor. Helt klart är att jetkärror är det som är mest i  ropet just nu.

Bearcat.jpg (54760 byte)En Bearcat byggd av Rolf Ericsson.
Skala 1:5, 80cc Boxermotor, Vikt 19kg

Rafale.jpg (42077 byte)Rafale byggd av Torbjörn Andersson. Ursprungligen en belgisk byggsats. Detta är Torbjörn's sjunde exemplar av samma modell.
Premiärturen skedde dagen innan. Motor: OS91 + Ramtec

Palm.jpg (42173 byte)Lars Palm förklarar det fina med att flyga en Viggen. I förgrunden en Spectre.

Pitts.jpg (36137 byte)Peter Lazarz landar sin Pitts ordentligt för första gången.

Peter.jpg (42912 byte)Här en närbild på Peter Lazarz och hans Pitts S-2A.

Philip v. Krusenstierna demonstrerade helikopterflyg och passade samtidigt på att förevisa de fyrbladiga helikoptrar han numera flyger. Han hade även med sig en helikopter för fotografering från luften.

Helikopter.jpg (39225 byte)Philip v. Krusenstierna redogör för tjusningen med radiostyrda helikoptrar.
Observera de 4 rotorbladen. Det gör det genast lite besvärligare att flyga.

Millenium60.jpg (31977 byte)Philip på väg tillbaka efter ett flygpass med sin Millenium 60.

Sabre.jpg (42952 byte)F86 Sabre

Det fanns möjlighet för deltagarna att få sin modell statiskt bedömd av två domarexperter.
De som inte hade dokumentation med sig hittade enklast detta hos någon av de hobbyhandlare som fanns på plats.

Statisk.jpg (36062 byte)En Bearcat under bedömning.

Draken.jpg (88026 byte)Draken på väg tillbaka efter statisk bedömning.

selline.jpg (37520 byte)Många hobbyhandlare hade hittat till Barkarby.

Gripen1.jpg (47808 byte)Gripen byggd av Leif Karlsson. Det sitter en fläkt i, men detta plan kommer ej att flyga. Leif planerar att bygga en ny då denna modell har blivit ett utställningsexemplar.

Gripen2.jpg (40318 byte)Johan Nauwelaertz med sin tvåsitsiga Gripen. Ursprungligen en engelsk byggsats vilken är omgjord till tvåsitsig av Johan. Modellen har flugit tre gånger och innehåller en Dynamaxfläkt.

Jet.jpg (47250 byte) I väntan.

Torbjörn.jpg (38334 byte)Torbjörn Andersson med sina F18 och Viggen.
F18 i skala 1:10, ca 30 starter.
Viggen är en Jim Fox modell i skala  1:10 och Torbjörn har hunnit med ca 20 starter med Viggen.
Båda modellerna har en Ramtecfläkt.

Spacewalker.jpg (77475 byte)Ivar Sjölander med Spacewalker II. En OS 108 sitter i nosen.

Safir.jpg (65471 byte)Saab Safir.
Tillhörandes Ingemar Sjöberg

Jonas.jpg (38116 byte)Jonas Andersson med små Viggen och Tunnan. Efter en tapper flygning i den besvärliga vinden med Viggen damp den ner bakom en kulle och tappade motorn. Viggen är helt gjord i frigolit. Enkelt och lätt.

Olle.jpg (34351 byte)Olle Eriksson med en ny egentillverkad jetmotor.
Den ska ge 50 Newton när allt är intrimmat och klart. Just nu går det lite för varmt för att Olle ska vara nöjd. Två exemplar är på gång då Einar bygger ett varsitt flygplan till de två motorerna.

Jet2.jpg (100053 byte)Härliga jetmodeller uppställda på rad.

 

Copyright: Magnus Hedlund

Start modellflyg ] Artiklar ] Reportage ] Elektronik ] Fotogalleri ] Mina modeller ] Videogalleri ] Frekvenser ] Länkar ]