Sharpwind

Start modellflyg Uppåt Sharpwind del 2 Sharpwind del 3 Sharpwind del 4

SharpWind
Del 1 - Uppackningen

 Foto och text: Magnus Hedlund

Säsongen år 2003 var slut och tanken på att Graphiten behövede kompletteras med en modell för de tillfällen då vinden friskar i började gro. En större seglare (>3m spv.) att även flyga hang med skulle kunna sitta fint på de sydligare hangkanterna. Efter lite funderande och undersökande på internet fastnade jag för en modell som i Sverige säljs av Nasko Hobby Shop.
www.nasko.nu  Den heter SharpWind och tillverkas i Tjeckien av Valenta Model. Då beslutet tagits blev väntan kort då modellen dök upp och placerades i hobbyrummet dagen före julafton. Se där, en liten julklapp till mig själv!

Data enligt tillverkaren:

Wing span: 3 372 mm
Elevator span: 550 mm
Lenght: 1 550 mm
Aerofoil: MH 32 / RG 14 A
Elevator profil: HN 273
Wing area: 63 dm2
Elevator area: 6,15 dm2
Flying weight: 2 200 - 2 400 gram

Samtliga delar utlagda på golvet. En ny modell med kryss-stabbe är inte helt fel.

Vingen består av två vinghalvor på vardera ungefär 1.66 meter. Samtliga roder är redan klara och skevrodren har en längd på 0.94 m.
Skevrodren är upphängda i överkant och flapsen i nederkant. Flapsens upphängning möjliggör rejäla utslag nedåt. Detta för att bromsa rejält vid landning.
I tillbehörspåsen finns en del godsaker (linkar, skruvar mm), men det saknas roderhorn till skevrodren. Vid en närmare titt på anslutningen så ser det ut som att det är förberett på skevrodret för en rak "pinne" med M3-gänga.
Kroppen med tillhörande stabbe upplevs vid en första bedömning som baktung. Det kommer att bli intressant att ta reda på hur mycket bly som behövs läggas in i nosen....
Tyvärr har kroppen delat sig i de bakre regionerna. Förmodligen när nedre delen på sidorodret sågats ut. Annars är själva upphängningen av sidorodret och stabben väl genomtänkt, där speciellt höjdroderfunktionen är väl förberett och redan klart. Stötstängerna till höjd- och sidorodret är limmade i kroppen. Tack för det, det brukar vara besvärligt att komma åt och fästa dess ytterrör inuti kroppen.
Krok saknas till modellen. Lite märkligt att en sådan inte följer med. Nåväl, jag får ta en som är gjord för Graphiten. Den är stabil och bra.
Kroppen är lång och det finns gott om plats för servon och mottagare. Öppningen i kroppen är av gammal hederlig huv-modell.

Jag ser inga naturliga utrymmen för extravikt. Eventuellt går det att öppna upp anslutningar i vingen. Det ser ut att vara förberett för runda blystavar.

Modellens olika delar vägde in enligt nedanstående tabell:

Vinge: vänster 590 gram
Vinge: höger 570 gram
Kropp + huv 420 gram
Vingbalk 80 gram
Stabbe 78 gram
Tillbehör (servokåpor, skruvar mm) 72 gram
Krok (medföljer ej) 7 gram
TOTALT 1817 gram

Om jag sedan uppskattar vikten för servon, mottagare, ackar mm till 450 gram skulle slutnotan hamna strax under 2300 gram.

 

En 33 cm lång vingbalk med måtten 25 x 13 mm skjuts in i kroppen så att vingarna kan anslutas. Den har ett skal av kolfiber.
Stabben vägs in. Den kommer färdig och klar för montage. Här syns öppningen i fenan för anslutning av höjdroderlinkaget. (Redan utfört vid leverans.)
Öppningen i kroppen för servon och mottagare. Vingspetsens avrundning uppåt.
Stabben monterad. Höjdroderhalvorna ansluts till varandra
med en metallpinne som skruvas fast i
försänkningar.
Mycket enkelt!
   

Del 2 - Byggnationen - vingen
Del 3 - Byggnationen - kroppen

 

Copyright: Magnus Hedlund

Start modellflyg ] Artiklar ] Reportage ] Elektronik ] Fotogalleri ] Mina modeller ] Videogalleri ] Frekvenser ] Länkar ]